2018.10.02
Nem garázscég, de a pincéből indult
Ötéves a cég, de a Borháló története voltaképpen tíz éve kezdődött, amikor egy középiskolai magyartanár elhatározta, saját szakállára borszaküzletet nyit szentendrei családi házának pincéjében.
Kathona Krisztián addigra már háromgyerekes apa volt, így – amellett hogy az olvasáson és a zenén kívül harmadik szenvedélyének, a jó boroknak is hódolni szeretett volna – titkon egy kis keresetkiegészítésben is reménykedett.
Kezdetben kizárólag a saját feje után ment: szívéhez közel álló borok után kutatva személyesen kereste fel a pincészeteket. Első saját forgalmazású bora az akkor még kevésbé ismert Frittmann Borászattól származott: a nagy tételben beszerzett ezerjó remek példa arra, ami később a Borháló küldetése és védjegye lett: karakteres minőségi bor kedvező kiszerelésben, megfizethető áron. Kathona a többi bor beszerzésénél is a saját szimatára hagyatkozott, és olyan borokat kínált az apró üzletben, amiket maga is szívesen kortyolt.
A kiválasztás elvei elég hamar kikristályosodtak benne. Kathona Krisztián erről így beszél: „A boroknak, amiket a vevőknek kínálunk, valamilyen módon karakteresnek kell lenniük. Ez a karakter sokféle lehet, hiszen mi magunk is sokfélék vagyunk. Adhatja a fajtajelleg, például a honos fajták ízvilága, lehet a tájegységre, borvidékre jellemző vonás, vagy olyasmi, ami rávall készítője egyedi stílusára. Kezdetben persze elsősorban a saját ízlésemnek megfelelő borok után kutattam, ami aztán azzal bővült, hogy a kóstolókon, a különféle beszélgetéseken elkezdtem odafigyelni rá, mit kedvelnek mások, és főleg miért. Hibátlan, ám jellegtelen borokat inkább nem tartottam. A jellegtelenség az én szememben főbenjáró bűn.”
Nem kellett sok hozzá, hogy üzlet és tulajdonosa ismert „intézménnyé” váljon Szentendrén. Kathonát kezdték rendezvényekre hívni a környéken, méltányolták, hogy sallangmentesen vagy éppen költőien, de mindig élvezetesen, érthetően beszél a borokról. Gyűltek a tapasztalatok, a borral való foglalatosság egyre inkább Kathona főállásává vált. Végül öt esztendővel ezelőtt jött el az idő a szintlépésre – ekkor alakult céggé a Borháló. Az alapításban Kathona jó barátja, Elek Márton volt a társ, aki egy sikeres belsőépítész-iroda tulajdonosaként rendelkezett valamivel, amit az egykori magyartanár csak könyvekből ismert: üzletfejlesztési tapasztalattal.
Számottevő tőke híján saját boltok nyitása helyett a franchise rendszert választották, ami gyökeresen eltérő szemléletet kívánt, hiszen az egyéni útkeresésről a központi szervezésre és koncepcióalkotásra került a hangsúly, ahol a tudást mások számára is elérhetővé, másolhatóvá kellett tenni. A boltok tulajdonosai ebben a rendszerben nemcsak jó borokat, hanem koncepciót, arculatot, marketingtámogatást, képzéseket is kapnak a központtól, ugyanakkor név szerint ismerik törzsvásárlóikat, bármikor készséggel állnak rendelkezésre tanáccsal, borajánlattal. A Borháló 2013-ban elnyerte a Magyar Franchise Szövetség „Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata" díját, 2014-ben pedig „Az Év Innovatív Franchise Hálózata" díjat.
Már a kezdeti időszak visszaigazolta az elképzelés helyességét, sorban nyíltak az üzletek, nőtt a forgalom. 2015-ben egy hazai befektetői csapatnak is megtetszett a Borháló koncepciója, és a Vinotrend Kft. beszállt a Borháló franchise továbbépítésébe. A stabil pénzügyi háttér, a cégvezetési szakértelem és a szervezett logisztika lehetővé tette Kathona Krisztián és társai számára a nyugodt szakmai munkát a termékfejlesztés terén, aminek fő csapásirányává az új felfedezések mellett az ország neves borászaival folytatott közös alkotómunka vált. A Borháló emellett harmadik éve szállítja a tisztán és fröccsnek is kiváló borokat a Szigetre és a legnagyobb hazai fesztiválokra, ami felelősséggel is jár, hiszen sok külföldi fiatalnak ez az első találkozása a magyar borokkal. A fesztiváltapasztalatok abban is segítettek, hogy a cég a HORECA-szegmensben is bővülést érjen el: egyre több vendéglátó egység keresi a Borháló borspecialitásait.
Ami egy szenvedélyének és munkájának élő ember álmának indult tíz évvel ezelőtt, a tervszerű építkezés eredményeképpen mára az ország legkiterjedtebb borkereskedő-hálózatává vált ötven üzlettel, évi ezer kóstolóprogrammal, ötvenezer törzsvásárlóval és közel száz olyan saját termékkel, amit Kathona Krisztián alapító tulajdonos az ország legnevesebb borászaival közösen készített.
Forrás: fms online